Środki transportu


Turystów z pewnością zainteresują informacje o możliwościach transportu na terenie Brazylii. Sieć komunikacyjna od połowy XX w. ulega poprawie, ale wciąż pozostawia sporo do życzenia. Jest nierównomiernie rozmieszczona i w niektórych regionach nie ma co liczyć na utwardzone lokalne drogi. Transport samochodowy pełni najważniejszą rolę. Niestety nieutwardzone nawierzchnie sprawiają duży problem w porze deszczowej. Często są po prostu nieprzejezdne. Jedną z głównych dróg jest Droga Panamerykańska prowadząca przez Belem, Brasílię oraz Pôrto Velho. Kolejnym ważnym przejazdem jest Transamazônica, której długość wynosi 5,5 tys. km. Ciągnie się od brzegu Oceanu Atlantyckiego, a dokładnie od Recife do Cruzeiro do Sul leżącego na granicy z Peru. Niemniej ważną rolę odgrywa Obwodnica Północna. Nie można zapomnieć, że Rio de Janeiro łączy z Niterói jeden z najdłuższych mostów na świecie. Jego długość wynosi 13,9 km. Podróżnym nie polecam raczej transportu kolejowego. Sieć kolejowa nie należy do zbyt nowoczesnych, a w wielu miejscach jest wręcz przestarzała. Właściwie kolej istotną rolę odgrywa w aglomeracjach Rio de Janeiro oraz Sao Paulo. Tutaj całkiem nieźle działają linie podmiejskie. Ze względu na brak przejezdności wielu dróg istotną funkcję pełni transport lotniczy. W Brazylii nawet najsłabiej rozwinięte rejony posiadają zwykle jakieś lotniska lub mniejsze lądowiska. W kraju działa około dwudziestu międzynarodowych portów lotniczych. Najważniejsze znajdują się w Rio de Janeiro, Brasílii oraz Sao Paulo. Brazylijskie rzeki nadają się do żeglowania, ale są zwykle usytuowane w słabo rozwiniętych regionach, więc żegluga śródlądowa nie odgrywa większego znaczenia. Niektóre rzeki, takie jak: Parana, Urugwaj i Paragwaj, są z kolei usytuowane zbyt peryferyjnie. Częściej możliwość żeglugi jest wykorzystywana w celach turystycznych. Handel w Brazylii kwitnie dzięki transportowi morskiemu. Najwięcej statków przybija do portów: Santos, Rio de Janeiro i Sao Sebastian.

reprodukcje | Grecja wczasy |